EKSKLUSIF Risikan AS kepada Israel Serang Iran Terdedah

Berdasarkan laporan dari komuniti perisikan A.S. telah berkongsi penilaian perisikan A.S. rahsia yang sangat sensitif, bertarikh 15-16 Oktober, yang menunjukkan persediaan Israel untuk serangan meluas di dalam Iran Menurut laporan itu.

A.S. telah memberi perhatian khusus kepada Tentera Udara Israel mengendalikan ALBM (peluru berpandu balistik yang dilancarkan udara) seperti 'Golden Horizon' (sekurang-kurangnya 16) dan 'ROCKS' (sekurang-kurangnya 40) di pangkalan udara Hatserim sejak 8 Oktober. 

Untuk ini A.S juga menghantar pasukan khas tentera A.S untuk mengendalikan sistem pertahanan dari Amerika bagi meningkatkan keupayaan pertahanan berbanding mengambil masa melatih tentera Israel terutamanya dalam pengendalian sistem pertahanan THAAD yang dibekalkan A.S.

Ketika ini Israel telah meningkatkan dari sistem 4 lapisan pertahanan Udara yang berjaya diloloskan Iran kepada 5 lapis pertahanan dengan kepakaran pengendalian dari tentera A.S sendiri. Jika semua daripada ini digunakan, ia akan menjadi serangan besar. 

Dari 15 Oktober hingga 16 Oktober Tentera Udara Israel juga mengendalikan beberapa ASM (peluru berpandu udara-ke-permukaan) di pangkalan udara Ramot David dan Ramon, menunjukkan serangan yang akan berlaku. 

Selain itu, Tentera Udara Israel menjalankan latihan LFE pada 15 Oktober untuk mempraktikkan operasi mengisi minyak udara ke udara dan memerangi operasi mencari dan menyelamat dengan sejumlah besar pesawat, termasuk sekurang-kurangnya tiga kapal tangki KC-707, satu G-550 Gulfstream AWAC. pesawat, dan mungkin jet pejuang. 

Tetapi ada isu di sini, sebahagian daripada aset ini secara literal, tidak diketahui, dan tidak pernah didedahkan, atau mungkin tidak wujud dalam realiti, atau sekurang-kurangnya dalam rekod awam. 

Tiada rekod awam mengenai Peluru Berpandu Balistik Udara "Golden Horizon" (untuk soal siasat lanjut, ia adalah nama kod Amerika untuk program ALBM Israel, bukan nama senjata sebenar itu sendiri)

Tidak ada yang namanya RA- 01 Kerangka Udara. Aset tersebut tidak diketahui sepenuhnya dan tidak disebut oleh akaun OSINT, kebocoran ketenteraan, atau seumpamanya.

oleh itu, Israel mempunyai OPSEC yang bermaksud Keselamatan operasi ialah proses pengurusan keselamatan dan risiko yang menghalang maklumat sensitif daripada sampai ke tangan yang salah.

Israel mempunyai OSPEC yang sangat baik, dan masih belum mengisytiharkan beberapa jenis senjata yang sedia untuk kegunaan operasi. Malah beberapa laporan kebelakangan ini A.S dilaporkan ada bekerjasama dengan beberapa syarikat termasuk dari Israel untuk menghasilkan pelbagai senjata baru. 

Kemungkinan besar Iran bakal menjadi tapak ujian senjata baru yang belum pernah diumumkan sebelum ini sebagai mana terjadi kepada Gaza semasa permulaan perang 7 Oktober 2023, Syarikat-syarikat di Amerika memberi bom bunker kepada Israel untuk menjadikan Gaza sebagai tapak ujian bom. 

Tetapi ini bukan sesuatu yang mengejutkan Iran mahu pun Russia! Kerana ada sudut yang dunia terpegun dengan Iran. Iaitu beraninya Iran Menjalankan Kedaulatannya serentak dengan Mempertahankan Kepentingannya Iran. 

Iran dilihat berani melakukan apa yang Washington, Tel Aviv, dan anak buah mereka tidak dapat diterima sama sekali: iaitu menjual minyaknya dan melaksanakan kedaulatannya. 

Bayangkan keberanian sebuah negara memilih untuk menentang rejim Zionis yang didorong oleh genosida, apartheid dan sebenarnya membiayai pertahanan dan kepentingannya sendiri. 

Iran berani melaksanakan perdagangan gelap, dalam keadaan krisis berdarah di Timur Tengah. 

Ramai pakar The Economist berpendapat jangan terlalu naif untuk mengatakan bahawa perdagangan minyak Iran bukanlah tentang "rangkaian penentang Amerika" yang gelap. 

Ini mengenai kelangsungan hidup dan penentangan terhadap projek imperialis kejam yang melihat Timur Tengah sebagai taman permainannya untuk perubahan rejim, sekatan dan perang proksi. 

Israel, yang mengisytiharkan diri sebagai "king bagi bangsa-bangsa," membakar kanak-kanak hidup-hidup di Gaza sambil bersembunyi di sebalik mendapat manfaat bantuan bernilai berbilion-bilion dari pembiayaan Barat. 

Namun Iran, yang membiayai perjuangan untuk terus hidup di Lubnan, Yaman, Syria, dan Palestin—yang dicap sebagai penjahat. 

Kebenarannya adalah mudah: Iran melakukan apa yang dilakukan oleh mana-mana negara berdaulat. Ia menjamin masa depannya, membina pakatan dengan kuasa BRICS, dan memastikan bahawa cita-cita pembunuhan beramai-ramai Israel menjadi realiti. 

Dari sudut lain keupayaan Iran membentuk kuasa baru dengan dokongan Russia dan China menjadi Iran adalah king vs king Israel. 

Oleh itu dari sudut intelligent ketenteraan Iran dengan kerjasama Russia, dilaporkan telah lama faham apa yang Amerika dan Israel rancangkan untuk serang Iran. 

Sebab apa senjata yang Amerika dan Israel sembunyikan adalah sama dengan apa senjata yang Hizbullah, Yaman, Iran dan Russia sembunyikan. 

Ceritanya bukan semestinya siapa serang dulu tetapi kedudukan bidak siapa yang paling strategik untuk buat Checkmate. 

Tak kan Amerika dan Israel tak boleh faham apa yang Hizbullah, Houthi dan Iraq bertahan sabar sangat ni? hingga serang pun macam jentik-jentik jer walaupun Amerika dan Israel sudah bermain sepak terajang terhadap mereka. 

Kalau anda seorang permain catur tentu anda faham jari siapa sebenarnya yang sedang mengaturkan langkah-langkah antara petak putih dengan petak hitam. 

Comments

Popular Posts