Hari Ini 400+ ekor Israel mampus

 Hari ini 14 Oktober belum pun menutup tirai malam merupakan hari paling malang buat Israel, kerana sudah melebihi 400 ekor kera-kera IDF mampus dalam beberapa misi dan lokasi berbeza. 

Penyumbang terbesar adalah serangan Hizbullah di sebuah kem tentera di Haifa, pada permulaan dilaporkan hanya 25 ekor mampus tetapi menjelang jumlah 60 lagi yang awalnya dilaporkan cedera kritikal telah sampai ke pintu neraka. 

Merujuk seorang pegawai yang bertanggungjawab di kem tersebut, mereka tidak sama sekali menyangka serangan drone Kamikaze Hizbullah mampu melepasi sistem pertahanan udara dan melepaskan 2 peluru roket sebelum drone itu sendiri Kamikaze. 

Lebih mengejutkan ini menyebabkan mampus seekor Ketua Pegawai Tentera Israel, Herzi Halevi. Yang pada awalnya Israel cuba sembunyikan kenyataan kononya dia tidak berada di kem tersebut, sedangkan dia cedera kritikal dan mampus dalam perjalanan ke Hospital. 

Media Israel menemplak Netanyahu bagaimana Drone Hizbullah yang melanda pangkalan selatan Haifa boleh masuk tanpa dikesan atau ditemui. 

Malah Media Israel dari laman web "Walla": mempertikaikan peranan Pegawai Tentera Udara mesti mengetepikan kebongkakan mereka untuk menyembunyikan kelemahan semata-mata untuk tunjuk Israel kuat, untuk tampil menerangkan kepada orang ramai apa yang sedang berlaku di Tebing Barat Israel ketika ini. 

Mereka mempertikaikan peranan tentera Udara Israel yang langsung tidak berfungsi mengekang serangan Hizbullah semenjak serangan kedua Iran pada 1 Oktober lalu. Media Israel juga mempersoalkan adakah sebahagian besar aset-aset jet pejuang Israel telah musnah dari serangan Iran adalah benar seperti mana didedahkan oleh media Iran. 

Apa yang menarik dalam serangan Hizbullah kali ini, tidak memusnahkan bagunan tersebut tetapi ledakan roket yang dilancarkan oleh drone menyebabkan membunuh dan mencederakan sesiapa sahaja dalam lingkungan 300 meter. 

Setakat ini, ini merupakan serangan berbeza pertama Hizbullah yang belum pernah digunakan dan Israel belum dapat memastikan senjata apa yang digunakan dalam operasi ini? 

Menurut Media Zionis: Kesan serangan ini menyebabkan Israel terpaksa agihkan Askar yang cedera dalam insiden letupan dron telah diedarkan di tujuh hospital: Rabam, Beilinson, Sheba, Hillel Yaffe, Laniado, dan Carmel HaEmek. 

Ini mengambarkan ketika serangan terdapat lebih 200 ekor IDF sedang meraikan pesta selepas operasi mereka mengempur penempatan warga Palestin di Tebing Barat.


Selain itu membuktikan kekuatan risikan Hizbullah menggunakan drone pengintipan telah berjaya mengesan waktu yang sesuai bagi melancarkan serangan. 

Selain itu setelah Briged Al Qud berjaya membunuh 17 betina IDF dalam satu serangan, Briged Al Qassam juga tidak mengalah apabila mereka juga berjaya membunuh sekurang-kurangnya 26 ekor kera IDF yang terperangkap dalam serangan hendap pertama di timur kem Jabalia, utara Semenanjung.

Pada serangan pertama menggunakan peluru RPG, menyebabkan berpuluh-puluh yang selamat lari meninggalkan kem tetapi sebahagian besar menjadi sasaran mudah buat penembak tepat Al Qassam seperti menembak botol-botol tersusun di Funfair. Dianggarkan keseluruhan yang mampus melebihi 63 ekor. 

Yang menjadi berita sedih dari berita Zionis, mereka baru sahaja pulang dari operasi pengepungan kem penduduk awam Palestin di Jabal ia yang membunuh 13 Orang-orang awam, tetapi ketika hendak mula merayakan tiba-tiba Briged Al-Qassam yang mengekori mereka tanpa sedar melancarkan serangan hendap. 

Ini digambarkan oleh Media Ibrani sebagai satu operasi balas dendam yang epik sehingga tentera Israel tidak sedar serangan hendap menggunakan senjata murah mampu membunuh berpuluh-puluh dari mereka. 

Media Israel lain mengambarkan kita sedang mengalami saat-saat kritikal luar dugaan berbanding awal peperangan pada 7 Oktober. Di mana apa jua strategi Israel mudah ditumpaskan oleh Mujahidin. 

Temuramah terhadap pendatang Israel di selatan Haifa: Tiada seorang pun daripada kami mendengar sebarang amaran sebelum serangan. Kami menanggung ini sepanjang masa. Kami berasa tidak selamat.

Ketakutan penduduk di 3 bandar semakin meningkat apabila sejak dari pagi serangan dron dan peluru berpandu tidak terhenti-henti masuk membabitkan serangan dari Hizbullah dan kumpulan Briged dari Hamas iaitu Al Qassam, Al Qud, Al-Aqsa dan Al-Qasim. 


Video dari Briged Syuhada Al-Aqsa: Pemandangan dari pengeboman bersama dengan Briged Al-Quds terhadap penempatan musuh di medan pertempuran di utara dan timur Semenanjung Gaza dengan peluru mortar berkaliber 60 biasa.

Serangan bekala ini banyak menyebabkan kecederaan dan kematian dari semasa ke semasa. 

Walaupun serangan Mujahidin dalam sempadan Israel berskala kecil tetapi cukup menyebabkan huru-hara disamping serangan besar-besaran oleh Hizbullah, Houthi, Iraq, Syria dan Iran. 

Hizbullah telah dilaporkan akan mencapai satu lagi objektif iaitu membantu semua Briged di bawah Hamas dan Fatah dalam memperkuatkan segala aspek peperangan bagi menghadapi perang luar jangka di masa hadapan.

Serangan Hizbullah telah diperluaskan sehingga kawasan pencerobohan Israel di selatan Palestin. 

Keupayaan tentera darat Hizbullah telah berjaya mengekang pencerobohan tentera Israel menceroboh sempadan Lubnan. 

Sebaliknya Hizbullah mengambil kesempatan menceroboh setiap arah sempadan Israel di ketika tentera-tentera Israel terpaksa berundur akibat tekanan serangan bersepadu Hizbullah dan Mujahidin dari Iraq. 

Jumlah Mujahidin penentangan terhadap Israel semakin meningkat berikutan bantuan tentera dari Yaman, Syria dan beberapa negara kejiranan Israel yang membabitkan kumpulan-kumpulan kecil bangkit atas semangat fisabilillah. 

Selain itu Hizbullah baru sahaja melancarkan serangan peluru berpandu ke Beit Lid, timur Netanya. Israel. Serangan yang berlanjutan hingga malam hari cukup menyebabkan suasana kabinet perang bertelagah tanpa henti apatah tahap ibu pejabat operasi ketenteraan makin tidak ketahuan untuk mengatur strategi pertahanan. 

Laporan Media Israel: menyiarkan detik apabila peluru berpandu yang dilancarkan oleh Hizbullah jatuh di kawasan Manara Kawalan Tentera Israel. Serangan ini pada laporan awal menunjukkan lebih 50 mampus dan lebih seratus cedera apabila serangan mengenai sekumpulan tentera yang berkumpul di kawasan berhampiran. 

Keadaan ketakutan penduduk Israel makin meningkat apabila Hizbullah terus menyebarkan propaganda kekuatan Hizbullah dengan menayangkan situasi terowong simpanan senjata Hizbullah yang langsung tidak dapat dicari oleh Israel. 


Berdasarkan laporan lewat petang hari ini, operasi Hizbullah sahaja bagi sepanjang 14 Oktober telah membunuh lebih 150 ekor tentera Israel tanpa mengira korban orang-orang awam. 

Serangan Hizbullah juga menyebabkan beberapa infrastruktur dan harta benda orang-orang awam terkena serangan yang dianggarkan telah mengorbankan sekurang-kurangnya 20 ekor dan berpuluh-puluh cedera. Ini menjadikan situasi Israel sama bahaya seperti Gaza. 

Dalam satu kenyataan terbaru Hizbullah dan Briged di bawah Hamas 2 kenyataan berbeza menyatakan hati-hati binatang Israel yang menyerang dan membakar orang awam di Deir Al Balah, Gaza dengan peluru berpandu pembakar yang membakar mangsa hidup-hidup

Peluru berpandu pembakar khusus ini direka untuk mempunyai bahan letupan hasil yang rendah untuk memastikan mangsa terus hidup untuk mengalami kematian terbakar yang teruk dan perlahan seperti yang kita lihat dalam rakaman. 

Anda sasaran kami untuk ke pintu neraka. Dan Kenyataan Bilik Gerakan Penentangan Islam: 

Kami sebelum ini telah memberi amaran bahawa pencerobohan berterusan oleh musuh Israel terhadap orang-orang terhormat kami di seluruh Lubnan yang teguh akan menjadikan Haifa dan bandar-bandar lain, berhubung dengan roket dan dron Perlawanan, sama seperti Kiryat Shmona, Metula, dan penempatan sempadan lain dengan Lubnan. 

Kami mengiringi amaran ini dengan beberapa maklumat yang dikembalikan oleh dron "Hudhud" kami mengenai sasaran tentera Israel yang "sensitif" dan kemudahan "penting" di Palestin yang diduduki secara haram oleh Israel, khususnya di bandar Haifa yang diduduki. 

Kami juga menegaskan semula kepada musuh bahawa Pejuang Islam melihat dan mendengar di tempat yang paling tidak dijangka. 

Musuh Israel telah mempertaruhkan bahawa Penentangan Islam tidak akan dapat melaksanakan ancamannya selepas operasi Israel yang pengecut dan pembunuhan pemimpin yang dihormati, yang paling utama di antara mereka syahid kita yang paling dihormati dan suci, Yang Mulia Setiausaha Agung Sayyed Hassan Nasrallah (ra). 

Musuh tidak mengendahkan amaran kami dan berterusan dalam pencerobohannya, melakukan pembunuhan beramai-ramai yang kejam terhadap orang mulia kami, terutamanya wanita dan kanak-kanak, khususnya di bandar Beirut dan pinggiran selatan. 

Memandangkan serangan yang berterusan ini, keputusan oleh kepimpinan Penentangan Islam adalah untuk menghancurkan musuh ini dan mendedahkan sebahagian daripada kemampuannya pada bila-bila masa atau tempat pilihannya, sama ada secara rahsia atau terang-terangan. 

Sasarannya ialah kem elit "Golani" Briged di Binyamina, selatan bandar Haifa yang diduduki, lokasi yang tidak diketahui langsung oleh Israel. 

Dalam operasi yang kompleks dan kualitatif, pasukan peluru berpandu Pejuang Islam melancarkan berpuluh-puluh roket ke arah pelbagai sasaran di kawasan Nahariya dan Acre, bertujuan untuk menghancurkan sistem pertahanan udara Israel. 

Pada masa yang sama, tentera udara Resistance melancarkan kawanan pelbagai jenis dron—sesetengahnya digunakan buat kali pertama—ke arah kawasan berbeza di Acre dan Haifa. 

Drone khusus ini berjaya memintas radar pertahanan udara Israel tanpa dikesan dan mencapai sasaran mereka di kem latihan untuk briged elit "Golani" di Binyamina, selatan Haifa yang diduduki. 

Drone itu meletup di bilik di mana berpuluh-puluh pegawai dan tentera musuh Israel, termasuk pegawai kanan yang bersiap sedia untuk serangan ke atas Lubnan, hadir, mengakibatkan banyak kematian dan kecederaan. 

Pejuang Islam berikrar untuk kekal sebagai perisai pelindung bagi orang yang paling mulia dan suci dan tidak akan membenarkan musuh pengecut ini menyasarkan mereka. 

Kami memperbaharui janji kami kepada syuhada kami yang paling dihormati dan suci bahawa kami akan terus mempertahankan tanah Lubnan dan Palestin yang tercinta mengikut rancangan lapangan yang diawasi sendiri bersama para pemimpin yang syahid. 

Musuh diberi amaran bahawa apa yang disaksikan hari ini di selatan Haifa hanyalah gambaran sekilas tentang apa yang menanti jika ia memutuskan untuk meneruskan pencerobohannya terhadap rakyat kita yang bangga dan mulia. 

Sebenarnya Hizbullah telahpun memberi amaran yang sama sebelum serangan dron yang luar biasa ini!


"Pejuang Islam melihat dan mendengar di mana musuh ini tidak sangka, dan tangannya mampu sampai ke mana sahaja yang dia kehendaki di Palestin yang diduduki." Daripada kenyataan Bilik Gerakan Penentangan Islam bertarikh 08-10-2024.

Tetapi Israel tidak boleh membaca apa yang dimaksudkan Hizbullah. 

Dari laporan Haaretz, Tentera Israel terdesak mengamalkan dasar "kawalan senjata yang ketat" berhubung penggunaan peluru dan senjata lain sebagai tindak balas kepada kehabisan stok peluru dan sekatan global terhadap eksport senjata ke "Israel", 

 Tentera Israel juga menyebut bahawa "sekatan agihan peluru" untuk pemintasan Iron Dome bermula pada minggu kedua perang. Walau bagaimanapun, keadaan semasa stok peluru memerlukan sekatan selanjutnya.

Ini berlaku ketika "Israel" sedang menghadapi operasi ketenteraan tanpa henti yang melibatkan pelancaran roket, peluru berpandu, dan dron oleh puak-puak Paksi Penentangan, iaitu Hizbullah, Penentangan Palestin, Penentangan Islam di Iraq, dan Angkatan Tentera Yaman, sejak awal. perang Israel di Semenanjung Gaza pada 7 Oktober 2023.

Berdasarkan perkembangan ini, negara seperti United Kingdom, Jerman dan Kanada baru-baru ini telah mengenakan sekatan ke atas eksport senjata ke "Israel", menimbulkan kebimbangan bahawa syarikat milik Israel mungkin tidak dapat mengimbangi kerugian ketika ekonomi Israel merudum, kewangan yang hampir bankrap dan dana sokongan yang makin susut. 

Ini akibat tindakan Israel yang menyebabkan jumlah dahsyat orang awam Palestin yang terbunuh akibat serangan Israel ke atas Gaza mencetuskan tekanan meluas ke atas beberapa negara untuk mengehadkan eksport senjata mereka kepada "Israel", terutamanya selepas keputusan Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) menggesa entiti pendudukan itu melakukan segala yang mungkin untuk mencegah tindakan pembunuhan beramai-ramai di Gaza.

Dalam konteks yang berkaitan, pertubuhan keselamatan Israel telah melahirkan kebimbangan terhadap keputusan Perdana Menteri Benjamin Netanyahu untuk menangguhkan lawatan Menteri Keselamatan Yoavav Gallant ke Amerika Syarikat.

Pegawai kanan menyatakan bahawa pertemuan yang dirancang Gallant dengan Setiausaha Pertahanan AS Lloyd Austin dan pegawai tinggi lain di Washington bertujuan untuk membincangkan keperluan dan penghantaran senjata "Israel", serta potensi serangan ke atas Iran.

Netanyahu menangguhkan perjalanan Gallant , berkeras untuk bercakap terus dengan Presiden AS Joe Biden sebelum lawatan itu.

Beberapa hari lalu, Netanyahu dan Biden mengadakan panggilan telefon selama 30 minit—yang pertama dalam tujuh minggu—di mana mereka membincangkan kemungkinan serangan Israel ke atas Iran, dengan perdana menteri Israel berusaha untuk mengukur sokongan dan pemahaman AS tentang situasi itu. 

AIPAC yang menjadi barua Israel di Amerika telah berjaya melobi Biden hingga Amerika bersetuju untuk menghantar bantuan tentera tambahan dan sistem pertahanan udara kepada Israel bagi memperkuatkan sistem pertahanan. 

Sejak selepas perang Iraq Amerika tidak pernah menghantar bantuan seperti ini berikutan kekuatan tentera dan sistem Israel sama kuat dengan Amerika. Tetapi setelah serangan kedua Iran dan serangan tanpa henti Hizbullah, Houthi, Iraq dan Hamas menyebabkan Israel semakin kehilangan taraf kekuatan ketenteraan yang ketara berbanding sebelum perang bermula setelah 7 Oktober 2023.

Menurut Amerika memutuskan untuk menyampaikan sistem pertahanan kepada Israel yang akan dikendalikan oleh tentera Amerika di darat buat kali pertama. Keputusan ini diambil sebagai persediaan untuk kemungkinan tindakan balas yang meluas dari Iran kepada serangan Israel yang dijangkakan.

Daripada ini, kita boleh membuat kesimpulan bahawa tindak balas Israel mungkin akan memberi kesan yang ketara. Walau bagaimanapun, tanpa mengira sejauh mana kesan serangan Israel, tindakan balas daripada Iran tidak dapat dielakkan.

Pada 9 Oktober lalu sebuah syarikat di California telah dapat tender pembekalan sistem pemintasan dron Roadrunner dengan nilai pembekalan bernilai USD250 juta. Sistem ini mampu memintas sistem dron untuk dibawa turun tanpa merosakkannya

 Perjanjian termasuk membolehkan 500 dron digunakan semula khas untuk membantu Israel berikutan kegagalan Israel dalam serangan dron Hizbullah dan Iraq. 

Siasatan oleh The New York Times mendapati bahawa askar Israel telah menggunakan orang awam Palestin sebagai perisai manusia untuk misi peninjauan. Amalan haram ini, melibatkan sekurang-kurangnya 11 skuad merentasi lima bandar di Gaza, selalunya termasuk pegawai perisikan Israel. 

Orang awam telah dipaksa untuk meninjau tapak serangan hendap, memasuki bangunan yang dicurangi lombong, dan mengendalikan perangkap yang berpotensi. 

Tujuh askar Israel menyifatkan amalan itu sebagai 'rutin', dengan sokongan ketara daripada pihak atasan. 

Mej Jeneral Tamir Hayman mengesahkan bahawa beberapa tahanan terpaksa memasuki terowong.

Comments

Popular Posts