Hizbullah Lancar Serangan Kamikaze, 25 ekor Israel Mampus

Dalam satu pertemuan Briged Martir Abu Ali Mustafa dengan Hizbullah telah mengucapkan “Kami memberi tabik hormat kepada senjata perang Hizbullah dan memuji operasi ketenteraan khusus yang menyasarkan kem latihan untuk Briged Golani Israel di Haifa. 

"Berita adalah apa yang dilihat, bukan apa yang anda dengar," dan sebagai tindak balas kepada pertumpahan darah rakyat Palestin dan Lubnan. Kejayaan melumpuhkan sebahagian besar binatang² di dalam kem tersebut cukup membuktikan strategi Hizbullah benar-benar berkesan dalam menyusun serangan dari awal Januari 2024 sehingga berupaya melancarkan serangan darat ketika ini. 

Briged Martir adalah di bawah Fatah yang mempunyai hubungan kuat dengan Hamas dan Hizbullah dalam menghancurkan Israel. Mereka kuat operasi di sekitar Tebing Barat yang fahami mempunyai sekurang-kurangnya 5 kumpulan yang beroperasi secara berasingan mengikut keperluan strategi. 

Ketika ini situasi perang di Israel meyaksikan Hizbullah berjaya membuka pintu penyatuan untuk bergabung dan membantu setiap pejuang-pejuang di Hamas dan Fatah untuk menggembeling tenaga dalam pelbagai operasi seterusnya. 

Perkembangan ini tidak berlaku begitu sahaja, sebaliknya akibat strategi awal Hizbullah melumpuhkan setiap ibu pejabat Mossad dan serangan Iran terhadap 3 pengkalan tentera darat dan udara di Tel Aviv, telah membuka pintu sempadan Israel untuk membolehkan tentera Hizbullah masuk dan membantu pejuang-pejuang yang berada dalam sempadan Israel. 

Antara kejayaan terkini serangan Hizbullah, Media Ibrani mengatakan drone kamikaze diri Hizbullah melepaskan peluru berpandu ke kem IDF menyebabkan banyak bangkai bergelimpangan. 

Dari laporan sama media mengatakan kekesalan mereka terhadap Netanyahu gagal memperkukuhkan sistem pertahanan Israel hingga makin banyak drone Hizbullah masuk tanpa dipintas. 

Setakat ini Media Ibrani melaporkan terdapat 25 ekor mampus dan berpuluh-puluh lagi cedera parah. 


Ibu kepada salah seekor askar yang mampus terkena drone BroHiz memberitahu Channel 12: “Daripada apa yang mereka beritahu kami, mereka pulang dari rondaan dan memasuki ruang makan, kemudian mereka mendengar letupan besar dan melihat dron menembusi siling, dan tempat itu dipenuhi dengan serpihan, dan terdapat ramai yang cedera di sekeliling mereka... 

Ia adalah satu kemalangan "Sangat sukar kerana beberapa rakannya mampus dan yang lain dalam keadaan serius." Luahan ibu itu dalam keadaan menangis teresak².

Merujuk Ketua Staf Israel Herzi Halevi terdapat ramai kera-kera yang sedang meraikan Yom Kippur semalam di pangkalan yang menjadi sasaran Hizbullah, dan menurut beberapa wartawan Israel, sementara Halevi tidak hadir pada masa pangkalan itu disasarkan.

Walaupun Israel ingin menyembunyikan kematian sebenar tentera mereka tetapi terdedah satu petikan video dari handphone menunjukkan suasana kecoh menyelamatkan mereka yang mampus dan cedera. 

Dalam serangan di lokasi lain dikatakan kera² betina sedang meraikan selepas operasi mereka tetapi ketika sedang meraikan tiba-tiba datang serangan roket dari pelbagai arah hingga menyebabkan kesemua betina itu menjadi bangkai. Dipercayai serangan itu didalangi BroQud. 

Hizbullah melancarkan serangan darat terhadap sebuah balai tentera di pangkalan Golani, selatan Haifa, petang semalam. Menyebabkan 4 ekor diumumkan ZioIsNajis telah mampus tetapi Hizbullah percaya jumlah sebenar adalah berganda dari itu berikutan ketika serangan mereka sedang berkumpul di dalam balai mungkin sedang mendengar taklimat. 

Sekurang-kurangnya terdapat 80 ekor dan yakin kecederaan berdasarkan kemusnahan balai akibat serangan adalah jauh lebih tinggi termasuk kemampusan.

Ketua Ketua Staf tentera Israel, Herzi Halevy berkata Serangan dengan dron dan peluru berpandu di tapak latihan di Haifa bukanlah sesuatu mudah dilaksanakan dan hasilnya sukar. Tetapi mereka semakin berjaya mengatasi sistem pertahanan Israel. 

Bukan setakat itu Hizbullah telah memperluaskan serangan udara dan darat.  Jumlah 38 operasi yang dilakukan oleh Hizbullah di bahagian hadapan dan dalam sempadan pendudukan Israel di Palestin seperti hari ini, sebenarnya semakin meningkat dan meluas. 

Hizbullah beroperasi hampir seperti tentera profesional; mereka terlibat di seluruh barisan hadapan, serta menyerang kawasan pementasan dan talian bekalan Israel, dan mengeluarkan kenyataan selepas setiap operasi. 

Dilaporkan hari ini adalah paling sibuk untuk helikopter Israel mengangkut bangkai dan mangsa cedera dari serata tempat meliputi lebih dari 50 lokasi selain 38 lokasi dari serangan Hizbullah. 

Hizbullah mengeluarkan arah pemindahan kepada warga Israel di Haifa, Tiberias dan bandar-bandar lain di utara, dengan mengatakan bahawa IDF menggunakan orang awam Israel sebagai 'perisai manusia'. Namun Hizbullah tidak sebinatang seperti Netanyahu membunuh orang-orang awam tetapi keengganan warga Israel untuk keluar dari zon tersebut mengundang malapetaka. 

Selain itu selaku orang luar datang membantu, Hizbullah sentiasa berusaha bertemu dengan setiap pejuang-pejuang Hamas dan Fatah yang sedang beroperasi untuk menggembeling tenaga dan menghulurkan bantuan keperluan persenjataan, makanan dan perubatan. 

Dijangkakan dengan kemasukan Hizbullah dalam sempadan Israel akan membolehkan Iran dan Russia memperkemas strategi masa depan setelah semua pejuang-pejuang Fatah dan Hamas telah mendapat keperluan yang terkini dalam persenjataan. 

Ini akan memberi gambaran peperangan darat pada masa hadapan adalah diluar pemikiran Israel. 

Amerika walaupun sebelum ini tidak bersetuju dengan Israel untuk menyerang Iran tetapi mereka tetap bimbangkan keselamatan Israel. 

Untuk itu berdasarkan laporan Axios: penempatan bateri THAAD dan anggota tentera AS ke Israel menunjukkan bahawa stok pemintas 'Arrow' dan 'David's Sling' Israel telah habis dengan ketara akibat serangan peluru berpandu balistik Iran pada 1 Oktober. 

Walaupun sistem THAAD tentera A.S. telah dikerahkan ke Israel pada 2019 untuk latihan, ini menandakan penempatan operasi yang pertama. 

Ini juga berikutan kali terakhir AS menghantar tentera dan sistem peluru berpandu Patriot ke Israel semasa Perang Teluk pada 1991. 

Berdasarkan laporan itu, ini memberi gambaran jelas operasi Hizbullah, Houthi, Iraq dan Iran benar-benar berkesan dalam strategi melemahkan Israel. Ini membuktikan perang panjang ini tidak dilakukan secara sembrono sebalik setiap target semasa ke semasa adalah berteraskan operasi jangka panjang. 

Until Next Update part 2 pada hari ini. 

Comments

Popular Posts